Co s sebou na lekci Aštánga jógy

Rozhodli jste se jít poprvé na lekci vedenou ve stylu mysore, ale netušíte, co všechno si máte vzít s sebou? Níže se dočtete, co budete ,,potřebovat” a co je naopak vhodné nechat v šatně.

K praxi Aštánga jógy toho vesměs moc nepotřebujete, přece jenom je zde však pár doporučení a rad:

Oblečení - myslete na to, že se budete pravděpodobně dost potit a hodně se hýbat, proto potřebujete ideálně přiléhavé oblečení, které vám nebude bránit v pohybu. Materiál je nejvhodnější takový, který nebrání pocení - pot bychom si neměli z těla utírat, ale naopak je vhodné vetřít ho po praxi zpět do pokožky, aby se vyživila. Proto není ani vhodné oblečení z moderních funkčních materiálů, které odvádí pot od pokožky. Obecně však lze doporučit, abyste cvičili v tom, v čem je vám nejpohodlněji. Boty i ponožky nechte v šatně, jóga se praktikuje zcela na boso, abychom měli volná chodidla a lepší stabilitu v pozicích.

Podložka - v tradičním pojetí se jóga praktikuje na jógovém koberci, nicméně můžete použít jakoukoliv jógovou podložku dle vašich preferencí. Vzhledem k jejím specifickým vlastnostem není vhodné používat karimatku). Důležité je, aby podložka neklouzala po povrchu, mohli byste se zranit. Z hygienických důvodů doporučujeme mít svou vlastní jógovou podložku, nicméně pokud zatím svou podložku nemáte, můžete si ji zdarma zapůjčit ve studiu.

Doplňování tekutin - čerstvá pitná voda je pro vás ve studiu zdarma k dispozici vždy před a po lekci. Pokud jste zvyklí pít ze své láhve, samozřejmě si ji můžete vzít s sebou. Napijte se v dostatečné míře a časovém předstihu před lekcí, s rybníkem v břiše se totiž špatně praktikuje:-). Během praxe pokud možno nepijeme. Cvičením chceme vytvořit v těle teplo, které tím, že se napijeme, uhasíme. Navíc se během praxe chceme co nejvíce koncentrovat na praxi samotnou a nechceme se jakýmkoliv odbíháním či přerušováním praxe, ať už za účelem doplnění tekutin nebo neustálým srovnáváním jógové podložky, nechat rušit či rozptylovat. Výjimkou jsou těhotné ženy, které mohou pít, jak potřebují.

Ručník - ačkoliv je vhodné nestírat pot z těla, doporučujeme mít s sebou na praxi malý ručník. Nejsme dogmatičtí a občas si zkrátka každý potřebuje otřít zpocené dlaně nebo setřít štípající pot z očí. Navíc ručník můžete případně využít i jako pomůcku během praxe ásan a nebo ho použije učitel, který vám bude pomáhat do jednotlivých pozic v rámci poskytování “adjustmentu”.

Hygienické potřeby - tradičně se doporučuje dopřát si teplou sprchu před praxí a po praxi vetřít případný pot do pokožky a již se nemýt. Řada z nás zařazuje sprchu i po praxi a je tak vhodné vybavit se vhodnými hygienickými potřebami. Ve Spirit Space Praha se vždy nějaký ten sprchový gel či šampón najde, přesto je však vhodné vzít si vlastní. Ručníky na utření po osprchování jsou ve studiu k dispozici zdarma. Toaletního papíru je většinou také dostatek:-D.

Šperky a brýle - pokud nosíte různé náhrdelníky, řetízky, náramky, hodinky či prsteny, nechte je pokud možno v šatně. Nebudou vás tak při praxi omezovat a rušit a předejdete tím případnému zranění u sebe i osoby učitele. Stejně tak je vhodné odložit v šatně i brýle (pokud je to možné), aby nedošlo k jejich náhodnému poškození.

Telefon a jiné - telefony, počítače, tablety apod. necháváme zásadně v šatně. Lekce jógy je časem jen pro nás, časem, kdy si chceme my i ostatní okolo nás odpočinout a nechceme se nechat ničím rušit. V šatně jsou k dispozici uzamykatelné skříňky, do kterých si můžete své věci bezpečně uložit.

A to je vše. Pokud by vás napadlo cokoliv, co si chcete vzít na lekci navíc, vezměte si to a případně konzultujte vhodnost použití při praxi s přítomným učitelem. Teď už jen stačí přijít, ponořit se do praxe a nechat se unášet svým dechem:-).

Denisa Baumgartner, Petr Cieluch, Pavel Porada